Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Michal Gregor, PhD.
Anotácia:
V priebehu posledných niekoľkých rokov došlo k výraznej akcelerácii vývoja v oblasti umelej inteligencie a strojového učenia. Boli sme svedkami viacerých prelomových objavov, ktoré podstatne zvýšili záujem o celé odvetvie. Metódy umelej inteligencie a strojového učenia sa už nedajú považovať za vec vzdialenej budúcnosti – práve naopak, mnohé z nich sa už bežne aplikujú v praxi a prinášajú obrovskú pridanú hodnotu. Vzhľadom na tieto skutočnosti sa súvisiace metódy snažia v poslednom čase integrovať do svojich procesov, služieb a produktov aj firmy na Slovensku, pre ktoré však predstavuje výraznú konkurenčnú nevýhodu dlhodobý nedostatok vysoko kvalifikovaných absolventov technických študijných odborov všeobecne a odborov zameraných na umelú inteligenciu a strojové učenie konkrétne. Slovenské univerzity dnes preto stoja pred vážnou výzvou. Je nevyhnutné výrazne zvýšiť počet odborníkov, ktorí disponujú patričnými znalosťami – či už sa to bude realizovať prostredníctvom osobitných programov zameraných na umelú inteligenciu a strojové učenie, poskytovaním predmetov v rámci existujúcich programov, prípadne aj školením odborníkov z praxe. Navrhovaný projekt je založený na iniciatíve integrovaného vyučovania umelej inteligencie a strojového učenia, ktorá má silný potenciál túto situáciu výrazne zlepšiť. Medzi hlavné rysy integrovaného vyučovania, ako ho navrhuje projekt, patria nasledujúce: Spoločná iniciatíva: Integrované vyučovanie berie do úvahy silnú multidisciplinaritu oblasti umelej inteligencie a strojového učenia a preto za nevyhnutnú požiadavku považuje spájanie všetkých dotknutých pracovísk na UNIZA do jednej celistvej, integrovanej vzdelávacej komunity. Osnovy a obsah predmetov už nebudú pripravovať jednotlivci, ale tímy zložené z viacerých pracovísk naprieč univerzitou. Obdobný obsah sa nebude pripravovať nezávisle na viacerých pracoviskách, ale spoločne, k čomu podnecuje aj nový spôsob akreditácie, kde sa odbory majú akreditovať na úrovni univerzity ako celku. Modulárny obsah: Výučba má ucelený učebný obsah, avšak pri zachovaní modulárnosti a flexibility. Pre tak silno multidisciplinárnu oblasť ako je oblasť umelej inteligencie a strojového učenia nie je možné vytvoriť monolitický študijný program bez toho, aby v ňom niečo podstatné chýbalo. Zachovanie modulárnosti a flexibility nám však umožní vytvoriť študijný program, ktorý sa dá absolvovať mnohými odlišnými spôsobmi (voľbou rozličných predmetov). To dovolí študentom rôzne – aj multidisciplinárne – sa špecializovať a umožní programu pokryť omnoho širšiu oblasť. Integrácia pracovísk naprieč univerzitou pri riešení projektu je osobitne dôležitá aj z tohto pohľadu. Dôslednosť pri identifikácii kľúčových oblastí: Vyučovanie by malo byť integrované aj tematicky – v tom zmysle, že bude v budúcnosti schopná pokryť všetky kľúčové oblasti umelej inteligencie a strojového učenia. Pri identifikácii kľúčových oblastí sa bude preto vychádzať z odporúčaní špičkových odborníkov z UC Berkeley aj z analýzy kvantitatívnych ukazovateľov. “Learning by doing”: Zvýši sa zapojenie študentov do riešenia praktických úloh, ktoré umožňuje získať praktické skúsenosti a zručnosti, ktoré sa nedajú budovať iným spôsobom. Vyučovanie bude teda integrovať teoretickú prípravu s výrazným praktickým rozmerom. Integrovaný vzdelávací priestor a reflexia požiadaviek z praxe: Projekt si kladie za cieľ užšie spolupracovať aj s ďalšími partnermi v rámci Slovenskej republiky, vrátane partnerov z komerčnej praxe, ale aj s viacerými partnermi v zahraničí. Cieľom je prispieť k vytvoreniu integrovaného vzdelávacieho priestoru, ktorý by reflektoval domáce aj zahraničné skúsenosti, a bol užšie prepojený aj na požiadavky z praxe. Letná škola strojového učenia a špecializované prednášky: Bude sa pokračovať v organizácii Letnej školy strojového učenia, špecializovaných prednášok a ďalších aktivít, ktoré ďalej napomáhajú vznik integrovaného vzdelávacieho priestoru. V rámci letnej školy školíme študentov prvého stupňa, ktorým to umožňuje efektívnejšie využitie paradigmy “learning by doing”, študentov druhého stupňa, vďaka čomu sa zvyšuje dostupnosť absolventov so silnými základmi z oblasti strojového učenia, a odborníkov z praxe, čím sa urýchľuje transfer najaktuálnejších poznatkov z univerzít do praxe. Hlavným cieľom navrhovaného projektu je vytvoriť spoločnú integrovanú iniciatívu v oblasti vyučovania umelej inteligencie a strojového učenia, ktorá bude otvorená aj voči širšej komunite a zabezpečí efektívne spoločné využívanie vzdelávacích a výskumných kapacít tak, aby sa dosiahol čo najväčší koncový benefit.